tirsdag 26. januar 2021

På starten av livet som rullestolbruker

I dag har jeg snakket med ergoterapeuten min, heretter kalt Lavendel, angående rullestoler. Jeg kjenner at det sitter ganske langt inne, men samtidig tror jeg at det er mest på grunn av holdninger gående kan ha ovenfor rullende! Humlen og jeg snakket mye om dette i går, for i forrige uke var jeg og Kaninen på shopping og det resulterte i tre dager med sykt intense smerter og så godt som en uke som forsvant i intet... Og det er jo ikke greit! jeg burde jo ha delt opp shoppingturen og kanskje ikke tatt alle tre butikkene på en og samme dag! Kaninen hadde helt sikkert blitt med på en ny runde dagen etterpå, men der igjen blir det da mye bensin- og bompenger som forsvinner... Og så er det hodet mitt som ikke alltid klarer å være så fornuftig med å ta pauser og sånne ting som faktisk kanskje kan bety en forskjell på hvordan de neste dagene blir! Det er nemlig grådig vanskelig å lære seg! At benker er fjernet på grunn av pandemien gjør det ikke akkurat lettere å se en påminner om hva som kan være lurt å gjøre...

For hadde det vært snakk om en dag eller to hvor jeg var "ødelagt" så hadde det gått bedre. Men nå forsvinner fort en uke i smerter etter en sånn tur, og da blir det ikke verdt det, noe som igjen fører til at jeg blir veldig lei meg fordi jeg vil ikke være hemmet av å være med på ting! jeg vil kunne gjøre ting med Kaninen uten at jeg blir ødelagt! Så derfor kom Humlen inn på dette med en manuell rullestol, siden jeg har bil kan jeg jo bare oppbevare den i bilen. Det er jo noe jeg har tenkt på flere ganger, men igjen, mest på grunn av holdninger enkelte gående kan ha og følelsen av å være sykere enn hva jeg faktisk er så har det sittet litt langt inne! 

Lavendel var heldigvis positiv til dette, om jeg får henne er jeg ikke sikker på. Jeg spurte pent men hun kunne ikke love det, men hun sa at de prøver å tildele de samme ergoterapeutene på nytt da. Om jeg får en annen skal jeg pent be om å få Lavendel, for jeg vet at hun gjør jobben sin skikkelig! For hun som skulle hjelpe meg med å søke på sykkel klarte ikke å gjøre jobben sin. Ei heller klarte hun å hjelpe meg når jeg manglet både det ene og det andre til skuteren min når den måtte byttes... Men, men, Lavendel lovet å undersøke om hjelpemiddelsentralen har en rullestol jeg kan låne i mellomtiden til jeg får min egen, hun trodde ikke at de har det men skulle likevel forhøre seg. 

Det er jo forskjellige rullestoler og jeg har allerede funnet en jeg tror jeg har lyst på. Lavendel kunne derimot fortelle meg at siden jeg trenger det for avlastning går det egentlig under "allround"stolene, det er de som er beregnet som transport-stoler. Den jeg har funnet er derimot en aktiv stol og er mer for de som er mer avhengig av en rullestol enn bare til avlastning. Fordelen med en aktiv-stol er at den kan tilpasses brukeren bedre, så jeg håper virkelig at jeg kan få en sånn slik at jeg kan få en så god rullestol til kroppen min som overhodet mulig! Et stort pluss med en aktiv-stol er at de kan komme i andre farger enn svart:p

Hvor lenge jeg må vente på tildeling av en ergoterapeut vet jeg ikke. Jeg tror ikke dette regnes som en hastesak, så da kan det fort gå både uker og måneder... Noe jeg for så vidt er vant med da, men jeg kan vel ha litt flaks for en gangs skyld!?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar