tirsdag 19. mai 2020

Ny diagnose?

I dag har jeg vært hos Langbein, dessverre sannsynligvis for aller siste gang...
Jeg hadde time for to ting, jeg ønsket å prøve astmamedisin på nytt og jeg ville også gjerne sjekke litt lagre i kroppen. Jeg har nemlig ikke tatt en eneste blodprøve siden Solstrålen jobbet som fastlege, så det er nå rundt fire år siden noen sist stjal litt blod fra meg, med andre ord på tide!

Langbein lot meg få prøve astmamedisin, jeg fikk ventoline, den har jeg ikke prøvd før da jeg bare har hatt bricanyl. Men det var det Syklisten som skrev ut til meg, ergo er det vanvittig mange år siden! Jeg var til utredning på Ullevål når jeg bodde i Oslo, fikk diagnosen anstrengelsesastma, men legen der sa at siden den var så mild fikk jeg ikke fortsette på medisin. Han mente at jeg ville bli kvitt astmaen hvis jeg fikk bedre kondis, vel, jeg har betraktelig bedre kondis enn hva jeg hadde den gangen takket være Humlen som har trent meg opp, men jeg ble ikke kvitt astmaen... Heldigvis er den ikke spesielt plagsom, det er bare når jeg starter for fort eller blir litt gal på sykkelen at det går gale!

Siden vi var inne på astma ble halsen min et tema, jeg har jo vært plaget med klumpfølelse i halsen i ganske mange år etterhvert. Den har vært oppe som tema før, Solstrålen har også undersøkt den, men ingenting er blitt funnet. I dag derimot syntes Langbein at jeg var litt hoven i halsen, iallfall så det sånn ut på utsiden. Så han begynte å snakke om videre utredning, da fikk jeg litt hetta! Men han kunne betrygge meg med at han ikke er bekymret, det er for såvidt ikke jeg heller siden jeg har gått med dette i sikkert ti år! Men han bestemte seg for å henvise meg til ultralyd, det kan nemlig hende at det er noe med skjoldbruskkjertelen og at hevelsen han syns han ser kan være struma pga stoffskifteproblemer eller andre ting som kan føre struma med seg. Det gir jo faktisk mening! For det er ikke bare klumpfølelsen i halsen jeg har, jeg mister nemlig også uhorvelig mye hår! Jeg håper på en måte at det ikke er noe, for jeg har jo mer enn nok fra før av, men samtidig så hadde det vært veldig greit å bli kvitt denne klumpfølelsen i halsen og ikke minst slippe å miste så mye hår! Så da er det bare til å vente, dessverre fikk jeg ikke time til ultralyd før om fem uker, så jeg må smøre meg med en god dose tålmodighet!

Så over til det kjipeste! Langbein skal dessverre slutte på legekontoret... Det skjer ganske så kjapt også, om en måned sa han når jeg spurte... Men helt nøyaktig hvilken dag som er hans siste vet jeg ikke, jeg klarte å finne stillingsannonsen men den har oppstart allerede fra 1.juni, så om Langbein er her ut mai eller til ut i juni en gang vet jeg ikke da... Jeg sa det til han at det er veldig dumt at alle de gode legene velger å slutte! Han er den tredje legen jeg har vært fornøyd med som jeg mister, og gode fastleger vokser dessverre ikke på trær! Jeg spurte om hvem som overtar stillingen hans, det visste han ikke siden det ikke er på plass en arvtaker... Mulig det blir vikar i første omgang, men sikker var han ikke... Jeg nekter å bytte legekontor, jeg er nemlig superfornøyd med Englene! de er flinke på å ta telefoner og de er også flinke til å gi timer i nær fremtid, det gjør at jeg ikke vil vekk fra kontoret! Så jeg får bare følge med og se hva som skjer!

Men nå må jeg avslutte, skal ha skravlekveld med Kaninen om bare fem minutter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar