tirsdag 14. juni 2016

Søvnløse netter og toleransevinduer

Hodet mitt er ikke helt på plass for tiden og det er veldig slitsomt syns jeg! Ikke hjelper det at beina er helt på bærtur og veldig smertefulle + at jeg på toppen av det er superstøl etter treningen på aldershjemmet i går... (jeg trodde fysioterapeuten som dukket opp skulle trene med de eldre og tenkte at det kunne jo jeg da være med på! men der tok jeg grundig feil og det skjønte jeg ikke før vi stod i en ring og den ene ansatte etter den andre ramlet inn:p). Resultatet er at jeg knapt klarer å løfte armene mine i dag... men til gjengjeld har jeg trent en dag jeg ikke pleier å trene og har dermed en trening ekstra, jf. Solstrålens litt skreptiske ja til at det er lov å droppe treningen når man har bursdag, hahahahaha!:p 

I natt sov jeg nesten ikke, eller, jeg sov nok mer enn det jeg tror jeg sov men det var uansett veldig lite! Det tok kjempe lang tid før jeg sovnet, både pga smertene i beina, tankene i hodet og anleggsarbeidet utenfor, at så støyende nattarbeid er tillatt er egentlig ganske utrolig! Det har igjen gått kraftig utover denne dagen som snart tar kvelden. Planen var egentlig å dra til Humleplassen for litt opplading men jeg klarte ikke å våkne skikkelig og stå opp før klokken var elleve. Det tar litt tid å komme seg dit, iallfall når energinivået = kanskje fire skjeer og to allerede ble brukt opp på å stå opp, spise frokost og vaske håret... Derfor ble det litt trøsteshopping istedenfor! En megakul selekjole fra vera moda, fryktelig dyr men kulheten veier veldig opp for prisen:p og to andre plagg, de var på salg for ellers hadde de aldri funnet veien hjem til meg, iallfall ikke siden jeg allerede hadde svidd av fem hundre kroner på ett plagg...:D
Resultatet av den søvnløse natten ble en powernap i ettermiddag, jeg klarte ikke å holde meg våken og sluknet nesten på sekundet. Heldigvis klarte jeg å våkne av alarmen på mobilen tredve minutter senere!:D Forhåpentligvis var denne søvnløse natten kun et engangstilfelle! jeg trenger så sårt gode netter når jeg har smertefulle dager, for har jeg det så er det litt lettere å komme seg igjennom dagene!

Ellers går det mye i toleransevinduet, Humlen lærte meg om dette forrige tirsdag. Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg innenfor toleransevinduet, men det er veldig, veldig vanskelig syns jeg, iallfall når ting skjer! 
Innenfor toleransevinduet fungerer man veldig fint, da har vi kontroll over kroppen og vi klarer å regulere følelsene. MEN så skjer det noe, en faresituasjon som kaster oss utfor, enten opp eller ned. Havner man nedenfor blir man hypoaktiv, det kan være apati, altså veldig lite aktiv og den ene F´en kommer inn, freeze, og man fryser skikkelig til, klarer ikke å bevege seg og stivner til. 
Havner man ovenfor blir man hyperaktiv, da kan pusten stige og bli veldig hurtig og to andre F`er kommer inn, nemlig flight og fight, man kjemper eller flykter.

Jeg har hatt flere opplevelser hvor jeg bare har fryst skikkelig til, jeg har kollapset fullstendig og knapt klart å legge merke til de rundt meg. Det verste når jeg satt på bussen på fredag, da var det tre skoleklasser ombord på bussen men ingen lærere brydde seg om å holde de rolig og da kom det frem masse flashbacks fra jeg selv var skoleelev og på busstur med resten av klassen... Resultatet var at jeg falt så innmari langt ned at det nesten føltes ut som om jeg forsvant... det var veldig ekkelt rett og slett! Men heldigvis klarte jeg å henge i en liten tynn tråd, jeg klarte å henge fast i Humlens bilde om pusten - heisen opp, trappene ned, frem med gode bilder som f.eks. fra Humleplassen, heisen opp og trappene ned om igjen og om igjen og om igjen og om igjen. Når jeg gikk av bussen en time senere var jeg kommet meg så langt opp at jeg akkurat hadde ramlet over dørstokken inn til toleransevinduet mitt. Så det er rett og slett veldig godt med en verktøykasse!

Nå går det i kjærlighet uten grenser på radioen, det er jo ingenting å se på for begge favorittprogrammene mine om tirsdagene hadde jo sesongavslutning for en uke siden:( (men det er kanskje like greit for da kommer jeg meg muligens litt tidligere i seng, hehehe:p)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar