søndag 2. august 2015

Velkommen kjære August

Velkommen min kjære August!
Sommerens siste måned har startet, snart er det høsten som står for døren, men først skal denne måneden få sine dager. Er vi heldige så vil solen og sommeren komme litt mer enn det den har gjort hittil!

Her er et dikt fra en av mine favoritt-barnebøker, det kommer fra billedboken "ÅRETS SAGA" av Elsa Beskow


AUGUST

Nå gulner kornet på åkren sin.
I låven kommer det siden.
Agurken vokser seg tykk og fin,
og det er tyttebær-tiden.

Fru Rips ber inn til et gjestebud.
Hun sender trosten avsted:
"Kle dere alle i festlig skrud
hvis dere vil være med.

Kom alle bær som i skogen er!"
Slik lyder svartrostens trille.
Og blåbær, multer og bringebær
drar alle sammen til gilde.

Fru Rognebær - kan du tenke deg -
tar sitt korallbånd om halsen.
Og enebærene skynder seg
og er de første i valsen.

Det kommer gjester i digre lass,
i milliontall, ja mere!
"Ånei, ånei, jeg har ikke plass!
hva skal jeg gjøre med dere?

Du verden, hva skal jeg finne på
med de mangfoldige gjester?"
"Jojo", sa skjæra, "slik kan det gå
når en ber skogsbær til gjester!"

Melonen sprakk med et lystig smell
og måtte ligge og glise.
Men alle moret seg likevel.

Så er det slutt på min vise.

~Elsa Beskow~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar