tirsdag 11. august 2015

Minner fra 1.dag i 1.klasse

Dette er et innlegg jeg har brukt litt tid på, det har ligget som utkast en stund men nå vil jeg ha det ut og kanskje det vil hjelpe litt slik at det kan bli litt mindre slitsomt...

Første skoledag. Jeg husker ikke så mye av den men jeg har flere glimt fra ting som skjedde den dagen. I det siste har jeg slitt veldig, veldig mye med mareritt, minner og flashbacks fra den dagen, kanskje fordi det straks er 20år siden? Ikke vet jeg. Men jeg tenkte det kanskje kunne hjelpe å skrive det ned, kanskje det kan forsvinne litt når jeg får satt ord på det... Jeg merker at det har kommet mye mer fram mens jeg har skrevet dette her, så det ligger nok mye mer i underbevisstheten som jeg ikke alltid får skikkelig ut. Det må også sies at noe av dette er fra bilder jeg hadde før, de eksisterer ikke lengre da jeg rev i stykker absolutt alt jeg hadde av bilder fra barneskolen en gang i tenårene, men jeg husker de likevel. Mulig mamma har noen eksemplarer men de får hun bare beholde, jeg vil egentlig ikke vite om hun har det engang...

Jeg hadde iallfall på meg en hvit- og blåstripete kjole, blåe sandaler og hvite sokker. Ranselen (som det så fint het da) hadde jeg fått til 7.års dagen min noen måneder tidligere. Hovedfargen var rosa, så var det mye lilla, litt gul, grønn, hvit og rød (akkurat disse fargedetaljene er fra et bilde, det eneste jeg sitter igjen med fra barneskolen). Pennalet var det kuleste! Det var et toetasjers pennal, gult og blålilla med fisker på, bursdagsgave fra en tante. Inni var vel alt som hører til et pennal, som farger, blyanter, en rød- og blåblyant (hadde du en sånn?), den var til å bruke på konsonanter og diftonger, mulig et lite tegnehefte, viskelær og en blyantspisser.

Det var sol, muligens helt skyfritt, varmt var det iallfall for ingen hadde jakker på seg. Rektor hadde lappekjole på seg, den var grå med masse lapper i forskjellige farger, hun hadde briller og krøllete hår. Hun ropte oss opp en etter en, vi måtte frem og ta henne i hånden og neie/bukke, det samme måtte vi med læreren vår. Om det var alle tre klassene samtidig husker jeg ikke, mulig det var delt opp. Jeg gikk iallfall i A-klassen. 
Utenfor vår lille bygning var det malt opp seks gule striper, to striper per klasse (mulig det bare var tre, hukommelsen min er ikke så god på detaljer fra starten av skolen), vi måtte jo selvfølgelig stille opp på rekke og rad. Akkurat det fulgte oss iallfall hele småtrinnet, muligens mellomtrinnet også, men da skjedde det inne i gangen. Vi var enten 21 eller 22 elever, fordelingen av gutter og jenter husker jeg ikke lengre. Det eneste jeg husker var at nesten halvparten hadde flyttet innen vi gikk ut av den skolen seks år senere. 

Inne i skolestuen (ja, vi kalte klasserommet for det) satt vi to og to, en jente og en gutt. Jeg havnet ved siden av en av de som skulle bli en av de verste mobberne, Aleksander, tror jeg han het. Jeg ville helst sitte ved siden av hun som jeg kjente aller best av de jeg havnet i klasse med, men det ble det ikke noe av, hun var tvilling med en gutt og de ble plassert sammen. På pultene våre stod det fine navnelapper. På tavlen hadde læreren vår tegnet en stor sol, alle som ville fikk lov å komme frem og tegne en stråle hver. Han hadde også skrevet "VELKOMMEN" med sirlig løkkeskrift. 

Vi hadde også en assistent. Det eneste jeg husker fra henne var hennes lange krøllete hår. Vi var delt inn i en rød og en blå gruppe, tror det hadde noe med hvor vi bodde. Noen ganger startet rød før blå og sluttet først og noen ganger var det motsatt. Hvilken farge jeg var vet jeg ikke lengre. Jeg husker også den første sangen vi lærte, eller, en av de første sangene. I tillegg måtte vi hver morgen også si/synge Barnas Morgenbønn, også kjent som Jeg folder mine hender små, av Thorbjørn Egner (jeg ser nå etter et googlesøk at den omtales som en vugge/godnattsang men vi lærte at den het Barnas Morgenbønn), til lunsj måtte vi synge bordsalmer. I tillegg lærte vi masse, masse, masse salmer opp igjennom hele barneskolen! Og nasjonalsangene til Sverige og Danmark, det ble feiret, ofte rundt flaggstangen midt på skolegården til latter for resten av skolen.
Foreldrene stod stole og glade bak i skolestuen, flest mødre var det, fedrene var nok på jobb, iallfall var min det. Skoledagen gikk mot slutten. Mamma og jeg hadde gått til så vi skulle gå hjem også. Vi gikk sammen med to-tre andre jenter og mødrene deres, jentene ville gå alene og fikk lov, jeg valgte å gå med mamma og de andre mødrene.
Til middag den dagen fikk jeg bestemme retten og jeg valgte pannekaker.

Det var vel en av de bedre dagene jeg hadde på skolen! Resten av skolegangen min var stort sett bare dårlig... Lyspunktene kan knapt telles på èn hånd, iallfall på barneskolen, ungdomsskolen var litt lysere, men bare litt. Man kan vel egentlig si at jeg sitter igjen med to gode ting fra barneskolen. Det første er vennskapet mitt med L, hun har jeg vel nevnt en gang før. Vi var og er veldig gode venner, selv om det kan gå lang tid mellom hver gang vi sees og snakkes. Men vi er fortsatt like gode venner og nå har vi straks 20års jubileum som venner, sånne jubileum har jeg ikke akkurat så mange av... Et av de beste minnene jeg har med henne er når vi satt ved kjøkkenbordet hjemme hos meg, drakk kald/varm oboy og leste Donald, det ble vår greie:p
Det andre er skriften, vi lærte nemlig løkkeskrift og det er jeg egentlig veldig glad for, den har jeg fått mye kompliment for, spesielt av den eldre generasjonen:p

Ha en god tirsdagskveld<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar