onsdag 11. mai 2016

Mindfulness, drømmebibliotek og favorittsteder

I går hadde jeg en veldig god time hos Humlen, vi fikk pratet mye og prøvd ut mindfulness! Det var veldig interessant! Når jeg har prøvd appen her hjemme har jeg jo begynt å gråte veldig, dette snakket vi litt om på forhånd. Denne gangen skjedde det ikke, sannsynligvis fordi vi pratet om det men som hun sa så hadde det jo vært interessant å finne ut hvorfor det har skjedd. Jeg syns det gikk mye bedre når vi gjorde det sammen enn når jeg har prøvd alene ved hjelp av appen. Hvorfor vet jeg ikke helt men det kan godt hende det er fordi jeg føler meg tryggere når det er hun som snakker, i tillegg var vi i dialog og så hverandre inn i øynene. Uansett så klarte jeg å slappe av og det er jo målsetning nr. 1 med mindfulness! I tillegg var det veldig deilig, det er ikke så ofte jeg klarer å slappe helt av så en sånn stund er alltid godt å få!

Jeg skal begynne å teste ut mindfulness-appen igjen men jeg skal gjøre det på dagen og ikke på kvelden sånn jeg har gjort litt av. I tillegg skal jeg, når jeg er på tur i skogen f.eks., gjøre det for vane å kjenne etter hvordan det er å sitte der og puste når jeg tar en pause, jeg skal kjenne etter om jeg kjenner kroppen min og om jeg har kontakt med den. Jeg skal rett og slett kjenne at jeg er forankret i meg selv tror jeg hun sa. Jeg har veldig lett med å forsvinne langt avgårde, det er helt greit at jeg er drømmende men jeg skal likevel øve på å være tilstede i meg selv. Da kan jeg etterhvert som jeg lærer det veksle mellom de to verdenene som jeg vil, drømmende og tilstede. Dette skal også logges slik at Humlen kan få lese det.

En annen ting jeg skal øve på er å flytte oppmerksomheten til naturen når jeg er ute, høre etter alle lydene og prøve å finne ut hvor mange jeg kan høre. Det samme skal jeg gjøre med lukter og nå begynner det jo å komme mange gode lukter ute, sånn som lyngen, skogen osv. Da vil jeg oppleve naturen helt annerledes!

Vi pratet også om bøker og jeg sa at jeg gjerne vil ha mitt eget bibliotek, der skal det være høyt under taket, stige som man kan klatre i for å få tak i bøker og ikke minst store vinduer og fantastiske deilige ørelappstoler. Det viste seg at vi har noen lunde samme bilde av hvordan et bibliotek skal se ut:p Jeg elsker bøker og vil helst ha et rom sånn som jeg beskrev over. Om jeg får en leilighet med flere rom kan jeg jo innrede et som et bibliotek, mulig jeg må gjøre det litt (mye) mindre voldsomt da men et rom fullt av bøker skal jeg uansett ha om muligheten byr seg!

Et annet tema vi pratet mye om var å sette grenser for seg selv, det er jeg ikke så flink til... jeg er flink til å sette meg selv i bur, blant annet ved å ikke fortelle ting til folk som egentlig kan få vite det, også kjent som omsorgspersoner og familie. Når jeg fanger meg selv i et bur betyr det at jeg må lyge mange ganger men jeg er langt ifra en person som syns det er greit! Derfor pushet Humlen meg veldig på dette, noe som egentlig er helt greit for jeg både ser og skjønner hva hun mener med det! Og som hun sa så kom jeg til henne frivillig for å få hjelp, da har hun lov å pushe meg, hehe:p Men det er også fordi hun vil ha meg i gang med ting, jeg må få en bevegelse i systemet og komme meg litt ut av kjettingen med hengelåsen på som gjør at jeg er litt fastlåst. Som du kanskje skjønner så handler dette om familien min og jeg har lovet henne å tenke på å fortelle ting som de ikke vet men som iallfall noen av de godt kan vite. 

I tillegg var Humlen så skjønn at hun fortalte om favorittstedet sitt i skogen der hvor jeg pleier å gå på tur! Ut ifra beskrivelsen hennes hørtes det helt fantastisk ut og jeg gleder meg til å se det! Så nå har jeg planen for morgendagen klar - først skal jeg til Solstrålen og deretter skal jeg ut og gå på tur. Jeg ser av værmeldingen at det skal være pent vær men ikke fullt så varmt som det har vært de siste dagene. Og for å være helt ærlig, det er helt greit! iallfall så lenge jeg ikke trenger yttertøy (men jeg ser av gradestokken at jeg ikke helt tørr å la jakken ligge igjen hjemme).

Vel, klokken er plutselig litt vel mye! jeg som trodde den bare var rundt halv elleve...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar