lørdag 27. januar 2018

Kjære fryktsystemet mitt!

Takk for at du er her for meg! det er ikke alltid jeg er så veldig glad i deg eller begeistret for at du er her, og det er heller ikke alltid meningen å tenke så vondt om deg! Noen ganger blir jeg veldig sint, ja, rett og slett rasende på deg, og andre ganger så blir jeg innmari lei meg for at du er med meg hele tiden! Og jeg har nettopp hatt en sånn periode, så derfor ble du et tema hos Humlen på onsdag når jeg var hos henne! Hun kan veldig mye om frykt og det ble til at vi brukte nesten hele timen på å snakke om det. Jeg vet at du er her for å passe på meg, men noen ganger så blir du så overivrig at det er litt vanskelig å måtte forholde meg til deg!

Jeg er veldig glad for at du er her, sånn tross alt og innerst inne! det er bra vi er født med et fryktsystem! Det gjør at vi overlever farlige situasjoner, vi hopper ikke ut av vinduet fordi vi tenker at det er raskeste vei ned til bakken et par etasjer under oss! heldigvis skjønner vi at det er farlig og at vi ikke skal gjøre det! På en stormfull og regntung dag legger vi ikke ut på svømmeturer i sjøen fordi det er en større fare for å drukne i uvær. Er vi ute og går om kvelden så dropper vi snarveien gjennom den mørke bakgaten dersom det står noen skumle typer og leker med kniver der inne, da går vi heller hele veien rundt! Det geniale er at vi analyserer hver eneste situasjon uten at vi tenker, det er nervesystemet vårt som gjør det. Kroppen bare fjerner oss fra situasjonen, aktiviteten øker og energien fylles opp sånn at vi skal kunne enten løpe vekk eller slåss i farlige situasjoner. Det gjør midlertidig at vi er i den røde sonen av toleransevinduet vårt men det gjør på en måte ingenting fordi det er på den sunne måte, vi er da i en sunn fryktsituasjon!

Så tusen, tusen <3lig takk for at du er her for meg både på gode og vanskelige dager, kjære fryktsystem!<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar