tirsdag 19. april 2016

Tankeelver, verktøykasser og mindfulness

Jeg klarte å komme meg opp i morges, var faktisk ikke så vanskelig men det har nok med at jeg sov skikkelig i natt. Tror jeg var i seng rundt halv elleve og maks en halvtime senere sov jeg, det gjorde jeg helt til alarmen ringte 07.37 uten å våkne en eneste gang, deilig! Tidsnok avgårde kom jeg meg også, måtte til og med sitte og vente litt når jeg egentlig var klar til å gå, for ellers måtte jeg ha stått lenge ute i kulden og ventet på bussen. 

Timen hos Humlen var veldig god! hun lærte meg masse nyttig og jeg fikk bruk for det allerede kort tid etter at jeg hadde gått fra henne. Søvn og pust var to av temaene vi snakket mye om, også tankeelven da, beskrivelsen av den likte jeg veldig godt! 

Det var også veldig godt å prate med henne om diagnosen jeg har fått, hun var fullt oppdatert etter å ha lest bloggen min, hihi:p Hun sa blant annet at det av og til er greit å vite hva det er og at det faktisk er noe og ikke jeg som finner opp noen symptomer. Videre sa hun at det er mange som går med store smertesymptomer i kroppen og som opplever å gå fra lege til lege og den eneste beskjeden de får er at det sikkert er psykisk og at det sitter mellom ørene. Det er jo nesten akkurat slik jeg har opplevd det, bare at jeg fikk høre at det bare var voksesmerter og måtte slutte å ta opp tiden deres...

Ellers snakket vi også om at vi alle har hver vår verktøykasse, den er ikke mulig og se men den er der likevel. Min er litt tom, derfor skal vi fylle den litt opp med verktøy som jeg kan bruke til å hjelpe meg selv. Men først må jeg lære å bruke de riktig, det er teknikker som tar kontroll over tankene og gjør at man kjenner seg mer tilstede i kroppen. Hun sa at det kan være litt skummelt når man både har smerter og er traumatisert slik som jeg er, men det er på ingen måte farlig. Og gjør man det på riktig måte kan det faktisk hjelpe. 
En av tingene vi kan putte oppi verktøykassen er mindfulness-øvelser, det skal Humlen også lære meg. Og i vente på neste time skal jeg teste det ut via appen hun anbefalte:)

Nå skal jeg finne sengen, kjenner at jeg er trett på en god måte og ikke sånn vondt-og-utslitt-trett som det vanligvis er. 

PS. i løpet av det neste minuttet skal du IKKE tenke på en blå kanin!:p (og nei, det hjelper ikke og prøve å tenke på en annen farge, den blå kaninen kommer snikende uansett, haha!:p)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar