mandag 8. mai 2017

Hurra for Norge!

Det er jo frigjøringsdagen vår i dag! 
Jeg vurderte å være med på et feiringsopplegg i nærheten men lot det være, jeg følte ikke for å være i noen store folkemengder. Men det fikk meg til å tenke, jeg lurte litt på om jeg har noen i min familie som var med under krigen! Så vidt jeg vet var det ingen som var med å kjempet som soldat, besteforeldrene mine var for unge, en ble 9år, to ble 12år og en ble 17år i løpet av 1940. Jeg vet at han eldste ble satt i fengsel av tyskerne en eller annen gang i løpet av krigsårene men han satt ikke der så veldig lenge. Årsaken til fengslingen er jeg litt usikker på men det var visst noe med motstandsfolket å gjøre, tror tyskerne mistenkte han for å være en av dem. 
Eller, muligens min ene oldefar var med, det må jeg undersøke i morgen tror jeg! Og så vet jeg at min ene grandonkel satt i Bergensbelsen, men årsaken til det vet jeg ikke da.


Det jeg derimot vet er at de vokste opp under veldig forskjellige forhold, en i nord, to i øst og en i vest. Mest om oppveksten vet jeg til hun her i vest og hun ene i øst, en hadde penger, en var betraktelig fattigere uten at jeg helt kan si sikkert hvor fattige familien var da. Familien i øst ble fratatt landstedet sitt, tyskerne skulle ha det midlertidig men familien som flyttet inn ville ikke gi det fra seg når krigen var over... I en minnebok jeg er så heldig å få eie står det at eieren var 100% jøssing og at det bare var jøssingene som fikk skrive i den. Jøssing var ordet for antinazistiske nordmenn men det var også noe man ikke skulle snakke om offentlig, det kunne være skummelt! En annen ting jeg også har er rasjoneringskort datert 1952/1953 og gjaldt sukker. Trikkebillettene var forresten veldig billig da, to kroner kostet de i 1944, da feiret også sporveien 50år med elektriske sporvogner:p

Tror jeg må komme tilbake med flere historier når jeg har snust litt rundt! Er ikke så mange som kan fortelle meg noe lengre dessverre men heldigvis er det noen og forhåpentligvis vil de fortelle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar